מערכת ניהול תוכן – הסבר מלא…

אחד הוויכוחים שעולים מפעם לפעם הוא מה עדיף: מערכת ניהול תוכן מוכנה בעלת קוד פתוח, או מערכת ניהול תוכן שנבנתה ספציפית ע"י מתכנת.

האמת היא שאין תשובה חד משמעית לשאלה הזאת, שכן לכל מערכת יש את ההיתרונות והחסרונות שלה, בתור מישהו שבונה אתרים על מערכת וורדפרס, גם אני חייב לאודות שיש לה את החסרונות שלה מול מערכת מותאמת אישית.

בפוסט זה אדון באספקטים השונים של הסוגיה ואסביר בדיוק מה היא "מערכת ניהול תוכן"

מה היא מערכת ניהול תוכן?

בעבר, אתרים היו בנויים בעיקר מ HTML, כדי לעדכן אתר ולהוסיף לו דף, היה צריך מנהל האתר לעשות זאת בצורה ידנית ע"י יצירת דף HTML חדש והעלה שלו לשרת.

הדבר היה כרוך בעבודה רבה, וכל מי שרצה לבנות אתר היה צריך להיות בעל ידע ב HTML.

גם היום, עדיין קיימים אתרים "טפשים" שכאלה, אך אילו הם בעיקר אתרים קטנים ו"יצוגים", אתרים שלהם דפים רבים וידע רב, יעשו שימוש במערכת ניהול תוכן.

מה היא בידיוק מערכת ניהול תוכן? אבכן, זוהי מערכת חכמה שבנויה או ב ASP או ב PHP ומטרתה לעזור למנהל האתר לנהל את התוכן של האתר שלו, בלי להתעסק עם קוד ושלל דברים.

סוגים של מערכות ניהול תוכן:

בעיקרון יש שלוש סוגים עיקרים של מערכות ניהול תוכן:

  1. מערכת ניהול תוכן בעלת קוד פתוח (לדוגמא: ג'ומלה, וורדפרס, דרופל ועוד…).
  2. מערכות ניהול תוכן שנועדו לאתר ספציפי.
  3. מערכות ניהול תוכן של חברות לבניית אתרים (לדוגמא מערכות התוכן של 2all ו livecity).

בעיקרון, לשני הסוגים הראשונים יש יתרונות וחסרונות מול השני, בעוד שהאפשרות השלישית היא פשוט גרועה (באופן אישי יש לי הרבה נגד אותם אתרים שמציעים מערכות ניהול של "קליק אחד", אבל זה עניין לפוסט אחר).פה אני אפרט בעיקר על שני האופציות הראשונות.

 מערכות ניהול תוכן בעלות קוד פתוח:

אילו הן מערכות תוכן חינמיות, אשר כל אחד יכול להשתמש בהן ולבנות בעזרתן אתר. בעיקרון ישנן שלושה מערכות פופולריות במיוחד:

  • דרופל  – נחשבת למערכת החזקה מבין השלושה, מערכת מאוד גמישה שמאפשר לעשות דברים מחוץ לקופסה. יש בערך 700 אלף אתרים שעושים שימוש בדרופל (לפי וקיפדיה). החיסרון שלה הוא שבאופן יחסי קשה לעבוד איתה והיא דורשת זמן הסתגלות.
  • ג'ומלה – המערכת שאני הכי פחות אוהב, פעם בימים עברו הייתה מערכת טובה שיכלה לשמש אלטרנטיבה לוורדפרס. היום לדעתי וורדפרס עולה עלייה בכל קנה מידה. עם זאת, יש אנשים שיחלקו עליי. במערכת משתמשים בערך 2 מיליון אתרים.
  • וורדפרס – המערכת האהובה עליי (אם לא ניחשתם) – מדובר ללא ספק במערכת ניהול התוכן החופשית הפופולריות בעולם עם מעל 74 מיליון אתרים שעושים בה שימוש (!!!), בעבר הייתה מערכת שנועדה בעיקר לבלוגים, אבל בשנתיים האחרונות חל שינוי והיא הפכה למערכת לניהול אתרים לכל דבר.

על כל אחת מן המערכות האלה עובדים עשרות, מאות ואף (בוורפרס) אלפי אנשים, שעובדים יומם וליל על שיפור המערכת, עיצובים למערכת ותוספים שונים למערכת.

וורדפרס למשל מתעדכנת על בסיס כמעט חודשי ויש לה מעל 23 אלף תוספים….

היתרונות של מערכת ניהול תוכן חינמית ופתוחה:

  • ההיתרונות אולי הכי גדול של וורדפרס (או כל מערכת חינמית אחרת) הוא העלות – לעבוד עם מערכת מוכנה ולהתאים אותה לניהול אתר ייקח הרבה פחות שעות עבודה מאשר לכתוב מערכת שלמה לניהול אתר. והדבר מתפרש בהבדלים גדולים בעלות ההקמה.
  • הכרות של מתכנתים רבים עם המערכת – העובדה שהמערכת היא בקוד פתוח ויש לה סטנדרטים טומנת בתוכה את היתרון שיש עשרות אלפי מתכנתים שידעו לעבוד איתה, גם אם מי שבנה לכם את האתר נטש אותכם, תמיד תוכלו למצוא מישהו אחר שיוכל לתחזק לכם את האתר.
  • המערכת תמיד תתעדכן ותמיד תהיה חדישה ותעמוד בסטנדרטים הגבוהים ביותר.
  • האיכות של המערכת – היא הגבוה ביותר, האמת היא שליצור מערכת כמו וורדפרס מאפס יעלה מאות אלפי שקלים (כן, ואני לא מגזים…) שום מערכת שמתכנת יחיד יוכל לכתוב לא תגיע לרמת האיכות של וורדפרס או דרופל.

החסרונות:

  • מכיוון שלא מדובר על מערכת שנכתבה באופן ספציפי לאתר, יכול להיות שתמצאו את עצמכם עם פונקציות שאין להם שימוש, למשל אני – לא עושה באתר הזה שימוש בתגיות.
  • לא פעם, כשאני בונה אתר בוורדפרס אני נאלץ "לאנוס" את המערכת לעשות את מה שאני רוצה, זה לא תמיד הכי נוח ולא הכי אופטימלי, אין ספק שמערכת שתכתב במיוחד לאתר מסוים תוכל להיות נוחה יותר מבחינת שימוש.
  • אבטחת מידע – בעיקרון, וורדפרס מערכת מאוד מאובטחת, עם זאת – העובדה שיש מעל 70 מיליון אתרים שעובדים איתה, גורמת לכך שהאקרים מנסים יומם וליל למצוא בה פריצות. חישבו על זה – עם האקר מוצא פריצה במערכת וורדפרס, הוא לא פרץ לאתר אחד, גם לא עשרה או מאה, אלא למיליון++. עם זאת, ישנם גם מומחי אבטחה רבים שעובדים על וורדפרס ודואגים שהיא תיהיה מאובטחת. בסופו של יום נוצר פה מצב שמזכיר את ווינדוס ואת לינקוס, לכוארה ווינדוס נחשבת למערכת פריצה יותר שכן יש לה יותר ווירוסים ואילו ללינקוס כמעט ואין. עם זאת מדובר על מצב מוטעה, שכן רוב האקרים פשוט מעדיפים להשקיע אנרגיה בלמצוא פריצות אבטחה למערכת שלה יש הכי הרבה משתמשים.

 מערכות ניהול תוכן שנועדו לאתר ספציפי:

כאשר אני מדבר על מערכת ניהול תוכן שנועדה לאתר ספציפי, אני מדבר על מערכת שנכתבה ע"י מתכנת אחד או מספר מצומם של מתכנתים כדי לתפעל אתר אחד.

לפעמים, מדובר גם במערכת ניהול תוכן שכתב מתכנת והוא מתאים אותה לפי הצורך של האתר אותו הוא בונה.

מערכת תוכן שכזו תהיה בדרך כלל כתובה באחת מן השפות הבאות: PHP, ASP, ASP.net.

מי שיעשה שימוש במערכת שכזו הם בדרך כלל אתרים גדולים שצרכים מערכת מאוד ספציפית לצרכים שלהם, או לחלופין מי שפנה למתכנת שמעדיף לעבוד בשיטה הזאת ולא עם מערכת מוכנה.

ההיתרונות והחסרונות:

  • מדובר פה על מערכת שנכתבה באופן ספציפי לאתר מסוים, לא יהיה בה דברים מיותרים ולא דרושים. היא תוכן להכתב בהתאם לדרישות הלקוח.
  • הכרות לעומק של המתכנת – המתכנת שיצר את המערכת ידע בדיוק כיצד היא בנויה. אני למשל, שעובד כבר 5 שנים עם וורדפרס, לא מתמייר לדעת בידיוק איפה כל פונקציה נמצאת ואיך כל דבר בוורדפרס עובד. עם זאת מדובר על חרב פיפיות שכן, חוץ מן המתכנת שבנה את המערכת – אף אחד לא באמת יכיר אותה, ואם חלילה המתכנת ינטוש אותנו, נשאר בלי אף אחד שיוכל לעזור לנו.
  • אבטחת מידע – גם כאן מדובר על סוג של חרב פיפיות, מצד אחד העובדה שמדובר בקוד סגור שנכתבת לכל היותר על ידי כמה מתכנתים (בדרך כלל אחד) גורמת לאיתור פריצות אבטחה להיות קשה יותר, בנוסף להאקרים לא ישתלם לעבוד על מציאת חורי אבטחה במערכת שמשמשת רק לאתר אחד. עם זאת הסיכוי שמתכנת בודד ישאיר פריצה במערכת, גבוה יותר מאשר שתהיה פריצה במערכת שעלייה עובדים מאות מתכנתים.

לסיכום: גם למערכות קוד פתוח, וגם למערכות שנכתבו לאתרים ספציפים יש יתרונות ויש חסרונות. לדעתי, הכל תלוי בסוג האתר שברצונך לבנות. עם מדובר על אתר מאוד גדול שכולל בחובו פונקציות מורכבות (למשל – מודל לניהול מורים ותלמדים והענקת ציונים, שליחת מידע להורים וכו…) אז כדי להעסיק מתכנת. עם זאת, לאתר תוכן רגיל, מערכת ניהול תוכן מוכנה יכולה להיות פתרון נהדר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

גל חדד בניית אתרי וורדפרס

צור קשר
טלפון: 054-4886634
מייל: gal@wpsite.co.il

דילוג לתוכן