מדריך לבניית אתרים חלק 1 : רקע כללי


שלום וברוכים הבאים לחלק הראשון של סדרת מדרכים שתעסוק בבניית אתרים מרמה של מתחיל גמור עד לרמה כמעט מקצועית. המדריך, אשר יחולק למספר חלקים, יעסוק בנושאים הבאים:

  • הבנה של "מה הוא האינטרנט" ואיך בנויים אתרים.
  • תחילת עבודה עם html ו css.
  • עבודה עם מערכות ניהול תוכן (דגש על וורדפרס).
  • בניית אתר וורדפרס מאפס.

כאשר כל מדריך יהיה מוסבר הן בוידאו והן בטקסט. בחלק זה של המדריך נעבור על הבסיס, אסביר מה הוא בידיוק ה"אינטרנט", איך בנוים אתרים, מה זה html, מה זה css, ומה הן מערכות לניהול תוכן. החלק הזה הוא חלק תיאורטי, אך חשוב.

מושגים בסיסים וידע חשוב:

מה הוא האינטרנט?

האינטרנט זה שם כללי ל"רשת מחשבים" עולמית, כאשר הכוונה ב"רשת מחשבים", היא למחשבים אשר מחוברים אחד לשני ולכל מחשב יש גישה למחשב האחר. לכל מחשב ברשת האינטרנט יש כתובת יחודית שנקראת IP, והיא למעשה מהווה ת.ז של אותו מחשב בזמן שהוא מחובר לרשת האינטרנט.

מה הוא דף אינטרנט?

דף אינטרנט הוא דף תוכן שנמצא על שרת אשר מחובר לרשת האינטרנט, לרוב דפים אלה פתוחים לציבור וכל מחשב אשר מחובר לרשת האינטרנט יכול להגיע אליהם ולצרוך אותם. דף האינטרנט יהיה כתוב בשפת התיוג HTML, כאשר הגישה אל הדף תעשה באמצעות הדפדפן אשר יקבל את קוד ה HTML ו"יתרגם אותו" לצורה שבה המשתמש אמור לראותו.

מה הוא אתר אינטרנט?

אתר אינטרנט זה שם לאוסף של דפי אינטרנט אשר מקושרים אחד לשני, וישובים תחת אותו השרת וכתובת שם המתחם (דומיין).

מה זה שם מתחם?

כאמור לכל מחשב אשר נמצא ברשת האינטרנט, יש כתובת יחודית, הכתובת הזאת מורכת מ 4 ספרים, למשל 81.218.79.154. בגלל שלא יהיה נוח למשתמש לזכור כלכך הרבה כתובות בכל פעם שהוא מעוניין להיכנס לאתר אינטרנט, חשבו על דרך נוחה יותר, וכך הגיעה הרעיון של שמות מתחם, זהו שם יחודי שמבדיל כל אתר ברשת האינטרט. חשוב לשים לב שיש מספר רב של סוגי שמות מתחם, כאשר כל שם מסמל משהו מסויים, למשל את סוג האתר, או המדינה שבה הוא נמצא. שם המתחם של האתר הזה למשל הוא wpsite.co.il, כאשר co.il היא הסויימת שמסמלת את זה שמדובר על אתר בנושא כללי שנמצא במדינת ישראל.

מה זה שרת ואחסון אתרים?

שרת הוא מחשב שנמצא ברשת האינטרנט והתפקיד שלו הוא לאחסן קבצים ולתת גישה למחשבים אחרים שנמצאים ברשת האינטרנט לאותם קבצים. בהקשר של אחסון אתרים, מדובר על של שרת שתפקידו הוא לאחסן את קבצי האתר, ולפעמים אף לעבד מידע, לשמור אותו (במסדי נתונים), וליצור עמודים בהתאם לרגע נתון.

מה זה דפדפן?

דפדפן זוהי התוכנה שאיתה אתם "גולשים באינטרנט", למשל כרום, אינטרנט אקספלורר, פיירפוקס – כולם דפדפנים. המטרה העיקרית של הדפדפן היא לקחת את קוד ה HTML ולהמיר אותו לצורה שבה המשתמש אמור לראות אותו.

מה זה HTML ?

שפת תיוג, דף האתר בנוי מקוד  HTML, הדפדפן כאמור יודע להמיר אותו לצורה הנכונה בשביל המשתמש.

מה זה CSS ?

בעבר היה נהוג שהעיצוב של האתר יהיה משולב עם בקוד ה HTML, היום נהוג להפריד את העיצוב ואת התוכן, כאשר היעצוב נעשה ב CSS. כלומר CSS, אחראית על הצבעים, על גודל הפונטים, על הרקע ועוד….

מה היא מערכת לניהול תוכן (cms)?

HTML היא שפה סטטית – כלומר היא לא משתנה. אתר שבנוי אך ורק מדפי  HTML נחשב ל"אתר פרמיטיבי", בכל פעם שמנהל התוכן ירצה להוסיף תוכן חדש, לערוך תוכן קיים וכו..הוא יצטרך להתעסק ישרות עם הקוד. כאן נכנסת מערכת ניהול התוכן, המטרה שלה היא ליצור חיים פשוטים למנהל התוכן, ע"י יצירת מימשק פשוט וקל ככל הניתן. יש מספר רב של מערכות ניהול תוכן, חינמיות, ולא חינמיות. אתרים רבים גם בנוים על בסיס מערכת תוכן יחודית.

מה היא "וורדפרס"?

וורדפרס היא מערכת ניהול תוכן בעלת קוד פתוח – כלומר היא חינמית וכל אחד יכול להוריד אותה, לשנות אותה, ולהשתמש בה כרצונו.

מה זה PHP או ASP? (שפות תכנות – צד שרת)

אילו הן שפות תכנות שפועלות על השרת, המטרה שלהן היא ליצור את התוכן הנכון בהתאם לאלגרוטמים שלהם. מערכות ניהול התוכן בנויות על בסיס אחת מהשפות הללו (או שפת צד שרת אחרת, אילו הן "שתי הגדולות".). php שפה חופשית, עליה בנוי וורדפרס, בדרך כלל תשב על שרת מסוג לינוקס. asp שייכת לחברת מיקרוסופט, בדרך כלל תשב על שרת ווינדוס.

מה זה FTP?

פרוטקול תקשורת שמאפשר להעביר קבצים ממחשב למחשב. בהקשר שלנו, נשתמש ב FTP בשביל לעלות את האתר לשרת האינטרנט. יש מספר תוכנות שמאפשרות לתקשר ב ftp, למשל filezila.

מה זה "קידום אתרים"?

היום הדרך הכי נפוצה להגיע לאתר אינטרנט היא בעזרת מנוע חיפוש (כלומר שמשתמש מחפש מוצר x, הוא יכנס לגוגל ויחפש שם). קידום אתרים נועד לעלות אתר האתר במנועי החיפוש (בדגש על גוגל).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

גל חדד בניית אתרי וורדפרס

צור קשר
טלפון: 054-4886634
מייל: gal@wpsite.co.il

דילוג לתוכן